tisdag 18 november 2008

Kreativitet som piggar upp: Kluddkurs #3

Allt går med myrsteg på mitt jobb idag. Det är stiltje, klockans visare verkar ha fått en smärre höstdepression... Som tur är så har min sporadiske room-mate arbetsdag idag. Han är lärare och konstnär, expert på hjärnan och dess funktion och grafisk konst. Vi pratar etsning, perception, skapande och helt plötsligt har timmarna fått fjärilsvingar och fladdrat iväg. Han visar mig sina vackra alster på www.svenskakonstnarer.se och jag förundras över detaljrikedomen han åstadkommer med sin etsnål.

Hans tips innan han lämnar mig för dagen är: "Titta på mycket olika konst, det lär du mycket av." Jag blir inspirerad och lånar lite tid från min arbetsgivare. Det finns så mycket talangfulla människor. Men sedan finns det mycket märklig konst också, som jag ännu inte lärt mig uppskatta...

Prick klockan 16 känner jag hur det börjar slå små kullerbyttor i min mage av förväntan. Snart är det dags för veckans höjdpunkt! Härdar ut nästan en timme till. Sedan: Hästerier i vådlig fart, stackars Pia är sjuk. Hem igen, packat påsen med allt jag behöver och skyndar iväg.

Återser förra veckans lilla bruna skapelse, den är ganska söt faktiskt. Men det är jättesvårt att måla utan penslar. De står kvar hemma i vasen... Lånar av kurskamraten och tillbringar första timmen med att få fram rätt nyans till finishdagrarna och bakgrunden.

Göran mal tusch och berättar historien om kinas konst. Kalligrafipenseln är en ny bekantskap för mig - jag skissar en lotusblomma och tunnar ut tuschet för att få skuggor och dagrar. Penseln gör i princip jobbet själv, det känns att det är kvalitet i den!

Jag är piggare än på länge när jag kommer hem. Ringer hovis, han kommer en sväng i morgon. Planerar för kvällen med Nätt, bestämmer film och tid. Jag måste komma i säng i tid ikväll så att jag orkar med morgondagen. Ser fram emot!

Hemska äpplen - säkert häxans förgiftade

Inga kommentarer: