onsdag 12 november 2008

Kluddkurs #2 och 40 plus

11 november 2008.
Hästa i räserfart för att hinna. Sist på plats med andan i halsgropen. Ikväll ska vi lära oss måla på tempera, som de gamla mästarna gjorde på 15, 16 och 1700-talet. Sjörövarkonstnären med ringar i båda öronen går igenom tekniken, kemin och teorin. Det är så spännande, fast tvivlet växer allt eftersom han demonstrerar tillvägagångssättet, det verkar svårt. Våra pannåer bestryks, under tiden vi väntar kluddar vi vidare på förra veckans alster. Äntligen har temperan torkat och jag får prova. Börjar bygga skuggor och dagrar, väntar på tork igen, klickar upp olja och böjar blanda färger till motivet. Jag börjar våga, det är sensuellt och spännande som inget annat jag varit med om! Så blir jag sittande. Jag ser att något fattas men kan inte sätta tummen på vad. Göran försöker inspirera. Han ser att jag inte förstår. Han tar min pensel. Två kraftiga drag med svart färg och där... där har vi det! Fortsättning följer!

12 november 2008
MIN dag! För första gången vill jag ha den! Tidigare har jag alltid haft ångest för att bli äldre, men i år ser jag bara fram emot det! Med glädje. Jag är tacksam för alla lyckönskningar på jobbet, blomman från kollegan, fikat med en annan, den mörka chokladen som smakar himmelskt när den delas med en vän. På webben får jag många hälsningar, mobilen piper och jag får kramar i korridorer. Jag älskar det! Känner mig glad, tacksam och levande.

Skyndar till hästen och vill fort hem igen. Jag hinner få en blomma av Pia och fina kort på pålle.

Hem och förbereda. Snart kommer de. Alla mina som är hemma, den enda som saknas är Mark. Jag får blommor, pengagåvor, ett presentkort på en tripp till Karlstad med bio och indisk mat med min stora söta. Den största gåvan är min arga flicka som glömt sin ilska för kvällen. Den nya limepressen ska snart invigas. Då ska jag dricka caipirinha med min syster. Något att se fram emot i vintermörkret som väntar.

Bortskämd



Inte nog med det, någon har kontaktat mig idag och vill låna min häst. Det är en bra dag för min del. Kanske den bästa i år.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Näst bästa dagen i år! Den bästa - Wilhelms dag! :) PUSS

Anonym sa...

Haha! Jag glömde den dagen! Puss tillbaka älsklingen min! :)