söndag 15 februari 2009

Isprinsessa med stort hjärterum

Date med vänner en fredag. Afterwork på puben, trångt och hjärtligt. Båtpresenter från musikerväninnan, så söt hon är! Utkörda redan klockan 19, 30 platser reserverade, ingenstans att ta vägen och ingen lust att balansera på en barstol. Skilda vägar utanför, hem och städa? Musikerväninnan bjuder på ett vinglas, städa kan vänta! Slinker över på fem röda. Liten H sitter vid datorn, hon lär sig FB. Vi pratar och skrattar och sippar vin. Trevligt. Jag får skjuts hem av min vän.

Lördag, ångrar skiddejten med Anna. Huvudet är lite rödvinstungt, det ska jag villigt erkänna. När klockan drar sig mot 13 har jag nyvallade skidor och pjäxorna på mig. Mildare väder än på länge, möter många blickar när jag går genom staden med mina skidor under armen. Känns härligt! Träffar Anna vid musikskolan, vi går under järnvägen och är snart på isen. Slänger oss i skidspåret och det känns som det var igår jag skidade sist. Föret är underbart och för en gångs skull har jag klätt mig perfekt! I en och en halv timme fräser vi runt på isen, jag tackar för mig och knallar hemåt, snart kommer familjen.

Fikar med alla mina. Wille är centrum som vanligt. Lilla Mams har andra planer, och kan inte vara med. S kommer med en förpackning gelehjärtan och ger mig en stor kram. Söte man!

Mark kommer sent, vill inte ha något fika. Vi slöar på soffan och tittar på teve. Jag kan inte låta bli utan tupplurar visst. Han står ut med stillheten en timme sen tackar han för sig.

Vännen dyker upp. Vi äter och dricker gott. Har det bra.

Vaknar ganska tidigt, solreflexer i mitt vita rum. Ser ut att bli vackert idag med. Oro i kroppen, den lever verkligen upp av ljuset! Isen lockar idag med. Smärtor mellan skuldrorna säger att stavar inte är att rekommendera idag. På med kängor istället. Oboy i ryggsäck, apelsiner i fickorna. Tre timmar tar den, vandringen tvärs över Kyrkviken och tillbaka, inklusive apelsinrast i skydd av träd och vass. När våren kommer spela rördrommen här och grodorna har orgie i vattnet. Men nu är allt fruset och dött. Och ganska vackert. Promenerar på orörd is första biten tillbaka, jobbigt, det känns i rygg och vader. Kommer till spåret och blir omkörd av traktorn med plog, det blir rena promenadstråket in till Hantverksmagasinet.

Promenerar genom stan hem igen, handlar först tomater till lunchen.

Steker köttbullar och gör god tomatsås till pastan. Sallad med avocado och feta, har blivit nästan obligatoriskt. Trött efter maten, orkar ingen överbliven dessert från igår utan vilar en stund på sängen. Skönt, nöjd med min helg. Borde kolla om tvättstugan är ledig. Struntar nog i det och tar ett långt bad istället. Ömma muskler behöver lite balsam.

Trött.

Inga kommentarer: